Blijf toch thuis!!!!

Maar wij zijn lid van TIONA (Thuis Is Ook Niet Alles)!

woensdag, april 25, 2007

Borneo

Slokje olie?
Laten we eens gek doen... laten we naar Brunei gaan! Een heel klein landje, maar zeer rijk. Het is een land wat enkel bestuurd wordt door de Sultan. Deze man heeft alle macht in handen. Er bestaat ook geen politiek systeem. De sultan heeft het voor het zeggen.









We hebben er twee dagen rond gekeken en vooral, voor een lief vriendje van ons, foto's gemaakt van het Panaga Shell kamp, waar hij dertig jaar geleden heeft gewoond. Hij heeft er een deel van zijn jeugd doorgebracht en we hebben inderdaad zijn vroegere woonhuis en school gevonden! Erg leuk voor ons om te zien waar hij destijds heeft buitengespeeld, als voor hem om te zien hoe erg het veranderd is!

In de hoofdstad hebben we de watervillages bezocht. Een gigantisch dorp wat is gebouwd op het water en waar 17.000 mensen wonen. Alles is met elkaar verbonden middels 'plankwalks'. En ze hebben er alles: een brandweer, politie, ziekenhuis, maarliefst 40 scholen, postkantoor, winkeltjes etc.







We vervolgden we onze route, per boot uiteraard, naar een gebied waar de 'Proboscis Monkeys' leven. Op afstand hebben we er verschillende gezien maar ze zijn zo schichtig dat je er niet goed dichtbij kon komen anders waren ze alweer vertrokken! Omdat de apen dus erg ver weg waren hebben een aantal vogels en enorme hagedissen het met ons goed gemaakt. Jemig, echt gigantische beesten die heel rustig bleven liggen op de tak waardoor je ze prima kon bekijken. Ja, prachtig.... de natuur!





Totslot konden we de 'gouden koepel' van het paleis van de Sultan zien. Het ligt er zo afgeschermd bij dat het daar ook bij bleef. Er is ons verteld dat het paleis 1788 kamers heeft, bijna even zoveel toiletten, de sultan de grootste verzamelaar is van de Rolls Roys en heeft 3000 oldtimers in zijn garage gestald staan en de sultan zelf zijn vliegtuigen bestuurd... Sultan zijn is zo slecht nog niet!


Acrobaten van de jungle!
Eindelijk was het dan zover! We hadden het 'Orang Utan Rehabilitation Centre' bereikt, waar ik al maanden naar had uitgekeken! Ik vind ze zooooo geweldig, die beesten! Zo menselijk in hun bewegingen en die emotie op hun gezichten... WOW!





Dit 'Orang Utan Rehabilitation Centre' is een van de vier centra in de wereld. Een informatie video toonde ons dat ze wees Orang Utans redden uit de handen van de lokale bevolking die ze als huisdier houden. Ook andere hulploze zwakke en/of zieke Orang Utans die ze in de jungle vinden, nemen ze mee naar het centrum.





Deze apen verblijven daar vaak enkele jaren, waar ze getraind worden om vaardigheden te verkrijgen om zelfstandig te kunnen functioneren in de jungle. Het is dan ook een emotioneel maar pracht moment wanneer, na jaren van training, een Orang Utan 'vrij gelaten wordt' en je 'm ziet verdwijnen in de dikboste jungle...





Wij kunnen de apen alleen zien op de voedingstijdstippen. Met een klein platform voor onze neus, komen de apen via touwen geslingerd, naar de bananen en bamboostengels die op ze liggen te wachten! Jaaaahh, dat is zo geweldig!!! Je ziet ze van heel dichtbij!
In hele vreemde poses komen ze voor je hangen, om hun lekkers wat ze verzameld hebben in hun wangen, op te snoepen.



Absoluut de 'Acrobaten van de jungle'...




























The Dutchmen
Omdat we geen genoeg konden krijgen van onze "voorgangers", hebben we de 'Proboscis Monkey Santuary' bezocht. Deze apen leven in een Mangrove Forest en staan bekend om hun zeer imposante neus!



Ze dragen de bijnaam 'The Dutchmen' omdat er ooit een missionaris op Borneo is geweest die, naar het scheen, (te)veel dronk en een grote neus had... Tsja, met deze uitleg is de Nederlandse man getekend voor het leven. Maar het is zo slecht nog niet want, onder de mannelijke apen geldt: hoe groter je neus hoe meer aantrekkingskracht op de vrouwtjes!!!






Inmiddels hebben we voet gezet op Indonesische bodem, onze eindbestemming...

11 Comments:

At 28/4/07 18:39, Anonymous Anoniem said...

Lieverds, echt heel erg bedankt dat jullie "mijn" oude huisje en school opgezocht hebben. Prachtig om te zien hoe dat veranderd is. Ik ben erg benieuwd naar de rest van de foto's, maar daar moet ik nog een maandje op wachten.

Ook leuk om te bedenken dat ik daar woonde toen jullie allebei geboren werden.

Orang utans heb ik helaas nooit gezien daar, maar die hornbills (die zwarte vogel met gekke snavel op de foto) zaten vaak bij ons in de bomen in de tuin. Geinig om ze weer eens te zien. En de neusapen (zo noemden wij ze tenminste) heb ik in de jungle zat gezien daar.

En dat weten jullie UITERAARD niet, maar de Nederlandse mannen staan tegenwoordig om iets anders bekend dan hun grote neus. Leg ik nog wel eens uit.

Dikke knuffels,

Brunei Boy.

 
At 29/4/07 11:56, Anonymous Anoniem said...

He lieve zusjes,
Nou dat was net een kort gesprek op de msn maar deze week doen we dat langer over.

Wat gaaf al die apen zeg, heb je ze ook kunnen aanraken? Mij lijken die baby aapjes zo schattig om vast te pakken maar waarschijnlijk zijn ze daar te wild voor toch want het is natuurlijk geen dierentuin daar waar ze lekker tam zijn.
Waren jullie deze keer niet bang want nu kwamen ze wel dichbij toch?

Wat gaaf dat paleis van die sultan, 1788 kamers? Echt te stoer dat zeg alleen wie maakt dat schoon?
Worden die kamers ook voor het overgrote deel bewoond of zijn ze er meer voor de sier?

Nou het waren weer gave foto's, dikke kus nati

 
At 30/4/07 17:05, Anonymous Anoniem said...

Woh, woh en nog eens woh!!! Super wat een prachtige verhalen en foto's weer. De jarloursie steigt met de verhalen en foto's.
Wat zullen jullie dankbaar zijn dit allemaal mee te mogen maken. Nou ik ben vooral dankbaar dat ik jullie over een maandje weer in mijn armojes kan sluiten.
Dikke zoen

 
At 30/4/07 18:25, Anonymous Anoniem said...

Wat leuk dat jullie naar het oude huis van Martijn zijn geweest! Bij het zien van de prachtige oerang utan foto's wordt ik spontaan jaloers.

Liefs vanuit Las Vegas,

Jan-Willem

 
At 1/5/07 08:48, Blogger Jonathan said...

He wereldreizigers,

Jullie blog ziet er fantastisch uit, vooral de foto's!
Nog bedankt voor de tip van de Gibbon Experience. Heb het gedaan en was ook een van mijn hoogtepunten van mijn vakantie. Je kan mijn verhaal lezen op: jonathan-travelblog.blogspot.com

Groeten,

Jonathan

 
At 1/5/07 17:44, Anonymous Anoniem said...

Hi meiden

Het blijft fantastisch om jullie verhalen te lezen en de foto's te bekijken. Die aapjes, helemaal te gek wat had ik daar ook graag willen staan, zo bijzonder. Meiden geniet nog van de laatste weken van alles wat jullie nog meemaken maar geniet vooral van elkaar.

Liefs Mieke

 
At 2/5/07 14:25, Anonymous Anoniem said...

WAOW! AGAIN! Ik blijf het niet zeggen natuurlijk!!
Ik moet de hele tijd denken aan:
NOG 3 WEKEN, NOG 3 WEKEN!!!!! Voor jullie erg jammer, denk er ook maar niet aan, maar ik kan niet wachten!
kussie Lau

 
At 4/5/07 21:57, Anonymous Anoniem said...

Tjonge, jonge, jonge, jonge nog an toe... wat een prachtige belevenis toch. En wat maak je toch super mooie foto's Maris, zo beleven we het echt een beetje mee.
Kan me goed voorstellen dat je in die 130 miljoen jaar oude rivier bedacht hoe uniek dat wel niet is, jullie hele reis is dat! Wat jullie netvliesjes allemaal hebben geregistreerd is onuitwisbaar en een kostbaar iets, wees er zuinig op en koester al die momenten maar!

Kusjes van de Mandersjes en de Mini Mandersjes, die de spilestas erg graag weer thuis zien komen, ze kunnen niet wachten!!
kus Mama on line

 
At 8/5/07 13:38, Anonymous Anoniem said...

Ooooh die Oetans zijn echt super gaaf! :D
Bedankt trouwens nog voor de mooie kaart!
Komen jullie eigenlijk naar het familieweekend (als het doorgaat)?
Ik ga snel weer verder met leren...ben nu zoveel mogelijk dierenrassen in m'n kop aan het stampen! Vooral de kippen vind ik echt interessant...:S
Nu dus PAARDEN!
Groetjes en tot snel!

 
At 10/5/07 16:23, Anonymous Anoniem said...

Hoi Meiden,
Jullie laatste weken zijn aangebroken.
Jammer, maar dit nemen ze jullie niet meer af!
Maris ik hoorde dat je 4 juni weer van de partij bent, ik kijk er naar uit!
Geniet nog lekker van jullie vrijheid!
"queen" Suus

 
At 13/5/07 14:51, Anonymous Anoniem said...

He Hallo,

Veel plezier in Indonesie! Wij vonden vooral Yogjakarta erg leuk (ga even langs bij het Via Via reiscafe op de Prawirotaman, leuk buurtje ook)! Wanneer vliegen jullie terug naar Amsterdam, toevallig ook op de 27ste?
Groetjes Frans en Leonie uit Ulaan Bator!

 

Een reactie posten

<< Home